pondělí 1. října 2007

CD

Jelikoz jsem se ctrnacteho zari stala oficialne danovym poplatnikem, citim se byt opravnena vyjadrovat k zavaznym otazkam jako napriklad pouziti mnou prispenych penez. Jelikoz nevim ci urednicky zadek se z nich bude mit dobre nebo ktery usek zbytecne drahe dalnice za ne bude postaven, jsem dokonce tak drza, ze se citim povinna vyjadrit k libovolnemu nesvaru. A to predevsim k Ceskym Draham. Ano, jsem si vedoma toho, ze od nich racionalne uvazujici clovek nemuze cekat nic nez pohromy. Ano, vim, ze jsem si uz mela zvyknout jezdit pozde(zrovna v mem pripade by to nemel byt problem, vim...). Ale prece jen me dozere kdyz uz potreti resi nebrzdici jidelni vuz hodinu a ve vlaku stravim misto tri hodin ctyri. CD mi zrejme chteji doprat to poteseni kochat se padesat minut Prazskym hlavnim nadrazim a jeho vuni, mackat se v preplnenem vlaku(vazne nikoho nenapadne, ze po prodlouzenem vikendu se bude vracet hromada lidi a mohl by se pridat vagon?), stat ctvrt hodiny v polich, byt utlacovana zadkem postarsi damy(ano, muj zadek se bal o svuj zivotni prostor) a nepotkat podle hlasu vydesenou pruvodci ani jednou za jizdu.
Sakra nechci uz dotovat tuhle silenou "spolecnost", ktera nedokaze snad nic udelat dobre. Vlastne jo, jedna vec se jim povedla, nakonec jsem zmozena, znechucena a nastvana dorazila do Olomouce. At ziji CD!

12 komentářů:

Nix řekl(a)...

a ted si predstav, ze bys musela jejich sluzeb vyuzivat denne..

Anonymní řekl(a)...

Kris, pokud chces od Ceskych drah kvalitu drah rekneme nemeckych, je to urcite mozne. Jen by meli dostavat minimalne stejne dotace jako v Nemecku, a k tomu zvysit jizdne jako v Nemecku.

Takze otazka zni: jsi ochotna za nemeckou kvalitu platit rekneme 3-4x vyssi jizdne nez dnes, a na danich pridat jen pro Ceske drahy z tvych dani dalsi par stovek mesicne navic? A jsi schopna o nutnosti takoveho zdrazeni presvedcit i ostatnich nekolik milionu ceskych cestujicich?

Je snadne rici a) (=kritizovat), ale co taky rici to b)?

Yahoodka

Anonymní řekl(a)...

Yahoodko,

myslim, ze jeden z problemu, kterym se Kris zabyva, neni zpusoben nedostatkem penez z dotaci (placenych z dani) - to, ze nekdo neni schopen spravit vagon se nezlepsi vetsi injekci od statu, ale zlepsenim efektivity prace. Ta u Drah chybi.

Drahy napriklad nabizi moznost koupit si jizdenku pres internet, nicmene clovek si ji musi vyzvednout fyzicky u prepazky. Mistenku si muze vytisknout doma sam. Proc? Automatizace (tj. obsluha pres pocitace) by vedla k razantne nizsim nakladum, tak jak je to videt u Student Agency nebo treba Ryanair. Zmenit system pruvodcich na elektronicke markovani jizdneho je dalsi moznost, jak usetrit a zlepsit komfort. (Ze to vyvola stavky je vec druha, ale ne tak zavazna.)

Navic nemuzeme porovnavat nemecke ceny s ceskymi, kdyz prumerny plat Nemce je nepomerne vyssi nez ten od Cecha. Tim padem i naklady jsou nizsi. A bohuzel i efektivita je nizsi.

Jsou-li Drahy statni podnik, mel by stat (volici?) tlacit na jejich profitabilitu, zprivatizovat je a umoznit konkurenci v odvetvi. Trh je nejefektivnejsim motorem zmeny.

Ondrej

Anonymní řekl(a)...

Jen pro jistotu: naklady jsou nizsi v Cesku. Mel bych zapracovat na stavbe vety.

Anonymní řekl(a)...

Ondro,

konkurenci tleskam, a to i u vlaku. Jenze ted jsou Ceske drahy statni a s tim tezko nekdo v dohledne dobe pohne.

Ale znovu rikam, vyssi kvalita je draha. Cena JEDNA nove vlakove soupravy muze lehce dosahnout 1 mld. Kc. Opravy vlaku mohou byt hotove velmi rychle, budou-li penize.

Samozrejme, ze jsou Ceske drahy tezkopadne a ze cast toho je zpusobena jejich neschopnymi sefy a neefektivni praci.

Upozornuji ale, ze hromadu onech "neefektivnosti" zpusobuji napriklad zeleznicarske odbory, dale zkostnatela dopravni legislativa a dalsi zakony.

Nadavat je snadne, nabidnout (uskutecnitelne!) reseni je horsi. Ja jen trvdim, ze Kris nenavrhuje reseni zadne a ty navrhujes jen ta neuskutecnitelna. Takova placnuti do vody. Ale leccos stve nas vsechny.

Yahoodka

PS: Kdyby se delal vyzkum verejneho mineni, tipuji, ze min 75% volicu by davalo prednost tomu, aby zustaly Ceske drahy statni. A samozrejme 100% by nadavalo na jejich sluzby.

Anonymní řekl(a)...

Myslim, ze Ceske drahy by si mely ujasnit sve priority. Koridor Praha-Olomouc by mel mit dobre vlaky uz jen proto, ze jeden z nejvytizenejsich a tudiz i nejvynosnejsich. Pokud si CD nejsou schopny banalne opravit vagon pro tuto trat, tak to jen znaci neekonomicnost jejich rozhodovani. (Coz je duvod, proc je SA na trase Brno-Praha tak trapi.)

Nebudu se prit o tom, kolik lidi by chtelo Drahy statni. V autobusove doprave na kratke vzdalenosti (=lokalni) funguji soukrome firmy vice nez dobre (SA, Veolia/Connex, mnoha mestska doprava je take soukroma, byt dotovana). Pokud se nepletu, tak privatizace (nebo jeji priprava) takovych gigantu jako Cesky Telekom nebo v blizke budoucnosti se i CSA se obesla bez prilisneho zajmu verejnosti. Navic v kazdem pripade to vedlo ke zlepseni efektivity jejich rizeni (hlavne u CSA po odchodu Tvrdika.) V CD nevidim jejich "stribrost" o nic vyssi nez u vyse zminenych zprivatizovanych firem.

Cesta privatizace je kontroverzni, ale rozhodne v dlouhodobem hledisku nejlepsi. Bohuzel by vyzadovala hodne politicke kuraze, kterou uz soucasne vlade, dle meho nazoru, sebrala reforma VF. To ale neznamena, ze je nepruchozi.

Anonymní řekl(a)...

Tohle nema smysl, uvedu kratce na pravou miru jen par bodu.
1) Ceske drahy nevlastni jediny (!) jidelni vuz, tyto vozy patri ruznym soukromym dopravcum, napr. JLV, a zapojuji se mezi vozy CD. O cem se tu tedy bavime?
2) Co laikovi pripada jako "banalni oprava", muze byt ve skutecnosti zapeklity problem. Snad kazdy pochopi, ze kdyz nebrzdi vuz, neni to uplne banalni. On spise byva problem, ze vuz brzdi i kdyz nema, ale to je na jinou diskuzi.
3) V podstate vsichni soukromi dopravci na kratkych tratich v CR na draze i s busy dostavaji velmi tucne dotace.
4) Dalkove linky CD prave na jmenovane trase Praha-OL-Ostrava jsou ziskove i bez dotaci. A prave na teto trati jsou prednostne nasazovany moderni vozove soupravy.
5) Srovnavat privatizaci CSA s CD je nesmyslne, jde o nesrovnatelne velke podniky (5,4 tis. x 66,7 tis.), s nesrovnatelnym podnikanim (koleje!) a v nesrovnatelnem odvetvi (letadla maji konkurenci, maji aliance, atd.).
A tak by se dalo pokracovat.
Yahoodka

PS: Ale mne by se privatizace CD libila, fakt!

K řekl(a)...

Chacha koukam ze se tu rozvinula zavazna inteletualni diskuze:-) to si poctu.

Anonymní řekl(a)...

Zavazna intelektualni diskuze? No, to asi ne. Spise se s Ondrou jesitne trumfujeme, kdo je chytrejsi, i kdyz o dane veci nevime ani jeden skoro nic. ;-)
A pritom by nas oba stejne jako tebe pekne nastvalo, kdybychom meli ve vlaku zpozdeni jako ty...
Yahoodka

Anonymní řekl(a)...

V rekapitulaci Te trochu potesim, protoze:
ad 1) to samozrejme vim, ale nebral jsem to v uvahu. Tudiz muj reasoning v tomto ohledu pada.

ad 3) coz ale nevyvraci moznost spokojeneho funguvani CD po privatizaci.

ad 4) evidentne ne, byt to muze byt jeden pripad z deseti, mozna dvaceti ci padesati.

ad 5) ale v principu stejny. Udrzujeme nakladne podnikani, jen ne na kolejich, ale ve vzduchu. Pouzil jsem priklad CSA pro ilustraci efektivniho rizeni (pro cestu k privatizaci) a, spolu s CT, relativne duleziteho podniku.

Ale souhlasim, ze to jsme se od brzdiciho jidelniho vozu dostali trochu daleko, a to i bez znalosti detailu fungovani.

Uz je nacase zalozit to lobbisticko-konzultantskou firmu, jak jsme s NT planovali.

K řekl(a)...

to jo no...
chci se videt na tom prvnim turnaji. propagovat Klausovy nazory... jestli zvladnu to tak uz vsechno:D

Nix řekl(a)...

kris, myslim, ze je cas, abych s tebou ukoncila veskere styky - bojim se o sve zdravi... predstava, ze se v mem okoli pohybuje nekdo, kdo je nejen stizen "debaterskym syndromem", ale kdo ma navic jeste spoustu dalsi podobne hendikepovanych znamych v zavesu, me desi... myslim to uprimne... ;D